Om QumuluZ

QumuluZ blev første gang tænkt, under en luftetur med hunden
Palmesøndag 2015.

Ret præcist på vej de sidste meter, inden hunden og jeg nåede hjem, slog det mig:


“Hvorfor skal vi hele tiden trækkes med ‘gamle’ spørgsmål?”


Baggrunden er, at vi her i huset nyder at spille brætspil, og især de spil der handler om paratviden.
Vi har af og til lidt yngre mennesker i huset, men de gider ikke spille med os gamle….
Vel egentlig rimeligt nok – vi vinder jo hver gang!

Måske vinder vi fordi det er lettere forældede spil vi har stående eller måske fordi spørgsmål som “Hvem var Forbundskansler i Vesttyskland i 1972” faktisk er rimeligt svære.
Samtidig irriterede mig at vi altid skulle slæbe os igennem den kategori, ingen af os ved en brik om.


Tanken var født, og så gik det ud over stepperne. Hurtigt blev idéen til de første spæde prototyper – og i sommeren 2016 blev produktionen sat i gang.


Der har fra starten været 4 hjørnesten, som har båret idéen:

  • Spillerne skal udfordres – uanset om de er 10 eller 90 år, og allerhelst uden at de opdager det.
  • Spørgsmålene skal hele tiden være opdaterede, for eksempel navne på ministrene i Danmark, rekorden i 100 m sprint og antallet af stater i USA – samtidig med at det nyeste nye er med.
  • Det skal være et bræt spil. Det er vigtigt at vi er sammen og sociale om det her.
  • Spillet skal udnytte den digitale verden så meget som muligt, blandt andet med lyd og billeder.

Et par uger senere hvor hunden og jeg igen var på vej hjem fra skoven, kiggede vi begge op i den flotteste himmel med en masse cumulus-skyer – så lå navn og spillebrik jo lige for.

Jeg ønsker dig en masse hyggelige timer med QumuluZ


Med venlig hilsen
Henrik

Top